fbpx

Zo maak je een duidelijke en aantrekkelijke website die past bij je merk!

Stel je voor: je hebt een ijzersterk merk neergezet, waarvoor je keihard hebt gewerkt. Je lanceert het vol trots. Klanten komen op je website en… haken af. De website ziet er niet uit en is helemaal niet praktisch.  Hoe maak je een duidelijke en aantrekkelijke website die past bij je merk? 

Zorg dat dit NIET op je website gebeurt…

Een website is een onderdeel van je branding. Daarom is het belangrijk dat hij prettig werkt. Ik kom regelmatig websites tegen waarop:

  • de navigatie onduidelijk is. Behandelingen zitten verstopt of je moet te veel klikken om informatie te vinden.
  • vooral merken of apparatuur centraal staan en niet de behandeling en het effect ervan.
  • commerciële teksten van leveranciers staan. 
  • geen kwalitatieve foto’s worden gebruikt.
  • die geen samenhangend geheel presenteren.

Wat is belangrijk voor een goede website?

Een goede balans balans is tussen het esthetische en het functionele is belangrijk in een website.  Zorg voor:

  • duidelijke structuur
  • simpele navigatie
  • gebruiksvriendelijk (duidelijke termen, teksten met voldoende witregels, snelle laadtijd)
  • strak en aantrekkelijk ontwerp 

De basis van je website in 5 stappen

Oké, je weet nu dat je jouw website goed op moet bouwen. Waar begin je? Met deze 5 stappen weet je zeker dat je website alle belangrijke informatie bevat én de juiste uitstraling heeft. 

  • Menu & structuur

Als eerste bepaal je wat het doel is van je website. Hiervoor stel je jezelf de volgende vragen:

  1. Wat zijn je pijlers?
  2. Wat zoekt je klant?  
  3. Wat is het doel van je website en wat moet er te vinden zijn?\
  4. Welke categorieën komen terug in het menu?
  • Opbouw en structuur van je pagina’s

Als je het doel helder hebt, kun je de opbouw van de website gaan maken. 

Bepaal voor iedere categorie welke pagina’s daaronder vallen en welke info op die pagina moet komen. Wat moet er op iedere pagina staan? Bij behandelingen kun je bijvoorbeeld kiezen voor een vaste structuur: Wat is het, hoe werkt het, wat is het resultaat, wat is handig om te weten / welke nazorg is nodig. Je sluit iedere pagina af met een call to action waarmee je de klant aanzet om contact op te nemen, een product te kopen of een afspraak te maken. 

  • De inhoud van je website bepalen

Zorg voor unieke, foutloze teksten en eigen brandfoto’s. Zet alle categorieën en pagina’s in een schema (bijv. Excel) om overzicht te houden. De teksten werk je uit in een Wordbestand. Gebruik geen teksten van leveranciers, die zijn vaak niet persoonlijk en komen op meerdere websites terug. Dat is niet goed voor je Google resultaten. 

  • Functionaliteiten op je website

Je doel is helder en de opbouw staat. Welke tools en functionaliteiten heeft je website daarnaast nog nodig? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Online boekingssysteem
  • Webshop
  • Online advies via een uitgebreide intake formulier en/of WhatsApp
  • Website inrichten

Als je de opbouw, structuur, de functionaliteiten en het design visueel hebt dan kun je de site gaan “inrichten”. Ben je hier zelf niet goed in? Besteed het dan uit. Een website bouwen is een flinke klus waar veel bij komt kijken. 

Let erop dat je website op alle apparaten goed werkt. Is alles goed leesbaar en aan te klikken op een smartphone of tablet?  

  • Testen 

Tot slot test je alles en kijk je of je website goed werkt. Let er ook op dat hij voldoet aan de regelgeving rondom privacy (AVG)

Heb je hulp nodig bij je nieuwe website? Mijn team en ik helpen je graag. Neem contact op voor meer informatie!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *